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Understanding Users of Social Networks

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Social Network에서 사람들이 어떤 것에 가치를 느끼고 무엇을 하는지에 관한 하바드 대학경영학과 교수 Mikolaj Jan Piskorski의 글 (2009년 10월)

1. Offline에서 하기 어려운 것이나 실패한 것을 쉽게 할 수 있다. 

  • 친구소식을 쉽게 알 수 있다 “It’s hard to know what my friends are up to, but online I can catch up with them quickly.”
  • Linkedin에서 구인구직을 위한 검색이 가능 “there I can go and search through the network of my friends of friends and find the person I am looking for”
  • 먼가 절실하게 찾고 있으면서도 그렇지 않은 척하게 해준다. Linkedin allows them to establish plausible deniability that they are not looking for a job, even if they are.

2. 프로필 사진의 중요성

  • 도대체 사람들이 SNS에서 그렇게 오랜 시간동안 무엇을 할까? (“I just wondered why people spend so much time on these sites; what do they do?”)를 조사해 본 결과 “이성”의 프로필 사진을 보고 다닌다. 
  •  70%가 사진을 본다. “People just love to look at pictures. That’s the killer app of all online social networks. Seventy percent of all actions are related to viewing pictures or viewing other people’s profiles. 자기과시를 위한 사진 업로드 (노골적으로 드러내지 않더라도 사진 한장으로 자신이 재미있고 인기있는 사람이라는 것을 보여줄 수 있다)
  • 사진은 관음주의를 자극한다 (a very delicate way for me to pry into your life without really prying) 다른 사람의 삶에 개입하지 않으면서도 개입할 수 있는 수단을 제공한다. “Harvard undergrads do it all the time. They know all about each other before they meet face to face. ‘Oh, you’re that guy that did that internship in D.C. last summer.’ “
  • SNS에서 가장 많이 하는 것은 이쁘거나 잘생긴 사람을 찾아 댕기는 것.  남자들은 자기가 잘 모르는 매력적인 여성들을 찾아 댕기는 것을 제일 많이 하고, 두번째로는 자기가 아는 여자들을 찾아 다니는 것을 많이 한다. 여성들은 자신들이 이미 알고 있는 여성들을 찾아 댕긴다. 여성들이 전체 P/V의 2/3를 차지한다 (즉, 이쁜 여자가 많으면 많을 수록 더 많은 P/V가 발생할 수 있다)
  • “This was a very big surprise: A lot of guys in relationships are looking at women they don’t know,” says Piskorski. “It’s an easy way to see if anyone might be a better match.” Again, online networks act as cover.
  • Facebook은 하바드에서 매년 재학생들의 사진과 이름, 출신지 등을 정리하여 발간하는  facebook의 온라인 Version으로서 오늘날 복잡해진 사회에서 이성을 만나기 어려워진 현실을 쉽게 만들어 줬다.  
  • Facebook has dramatically reduced that friction by making people less anonymous. In that sense it makes society more like an old-fashioned small town, not less. (Online Dating에 관한 Economist의 기사 참조

3. Twitter에서는 무엇을 할까? 

  • Facebook에서와 달리 여성들도 트위터에 적극적이어서 남자들과 비슷한 수준으로 트윗을 한다.
  • 그러나 여성들은 실질적으로 무엇인가를 이야기를 하는데 반해, 남자들은 다른 것에 대한 레퍼런스를 준다.“Women actually say things, guys give references to other things.”

4. MySpace는 왜 안될까? Media Coverage가 부족한 변방에 있다.

  • MySpace는 매달 1회 이상 로그인하는 사용자가 7천만명에 달하고 (Facebook 9천만명, 트위터 2천만명) Facebook과 서비스가 크게 다르지 않음에도 불구하고 왜 죽어가고 있을까?
  • MySpace 사용자들은 미국의 대도시와 거리가 먼 지방 소도시에서 많이 사용한다. Not anywhere near the media hubs (except Atlanta) and far away from those elite opinion-makers in coastal urban areas.
  • “MySpace has a PR problem because its users are in places where they don’t have much contact with people who create news that gets read by others. Other than that, there is really no difference between users of Facebook and MySpace, except they are poorer on MySpace.”

5. 소셜 미디어를 활용하려 하는 기업들의 마케팅 전략에 관한 조언

  • Real World에서 할 수 없는 것을 쉽게 할 수 있도록 “Online Solution”을 제공하는 것이 핵심 포인트
  • 카페에서 친구들과 대화하고 있는데 불쑥 끼어들어서 물건 사라고 하는 방식으로는 안되고,
  • “To be successful, you need to shift your mindset from social media to social strategy,” he continues. A good social strategy essentially uses the same principles that made online social networks attractive in the first place—by solving social failures in the offline world. Firms should begin to do the same and help people fulfill their social needs online.

Written by abulaphia

June 8, 2011 at 11:11 am

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